Saturday, June 7, 2008

Filem “Ayat-Ayat Cinta” tak seindah penceritaan novelis Habiburrahman El-Shirazy



Aku percaya ramai yang telah menonton filem ‘Ayat-Ayat Cinta’. Kata sahabat aku (indonesian), filem ini mendapat sambutan hebat di Indonesia. Filem ini berkisar tentang Islam tapi tidak dikelaskan sebagai ‘filem dakwah’ oleh pengarah atau produsernya, mungkin tidak mahu tontonan filem ini tersekat kepada satu golongan sahaja. Bagi sesetengah orang yang sudah menonton filem ini, mengatakan ia adalah sebuah filem yang mengharukan dan menginsafkan kerana menceritakan contoh terbaik cara percintaan berlandaskan Islam. Tetapi bagi yang sudah membaca buku ‘Ayat-Ayat Cinta’, filemnya tidak seindah jalan cerita sebenar yang ingin ditonjolkan oleh pengarangnya, Habiburrahman El-Shirazy.
Terdapat beberapa aspek yang tidak di masukkan dalam filem ini.


Pertama : Ketika Fahri berada di penjara. Dalam filem, hanya terdapat seorang banduan yang mana keadaannya sangat !naïf!, berbeda didalam novel, terdapat 3 orang ahli banduan dimana banduan-banduan ini adalah ahli-ahli agama yang hebat.


Kedua: Situasi di mana Fahri di penjarakan berlaku di bulan Ramadhan kerana Hibaburrahman mengolah keadaan Fahri menjalankan ibadat tarawih bersama 3 orang ahli-ahli agama (banduan) dan ketekunan Fahri melakukan Qiamulail setiap malam untuk mencapai hajatnya terlepas dari tuduhan fitnah, Noura. Dalam filem hanya menjelaskan seorang banduan itu (tidak ketahui asal usulnya) memberi semangat kepada Fahri, dengan menceritakan kisah Nabi Yussuf yang juga terkena tuduhan fitnah kerana ketampanannya, supaya Fahri bersabar dalam mengharungi dunia durjana ini.


Ketiga: Pada mulanya, Fahri tidak begitu senang kerana semua perbelanjaan di tanggung menggunakan kekayaan Aisya (ego seorang lelaki). Tetapi dalam novel ini, ada dijelaskan mengapa Aisya berbuat demikian. Aisya ingin mengikuti langkah Khadijah yang sanggup mengorbankan harta kekayaan untuk suaminya, Nabi Muhammad S.A.W yang tidak mempunyai apa-apa. Berlainan dalam filem, ada adengan dimana Fahri marah kepada Aisya ketika membeli komputer riba kepadanya, tetapi hanya setakat itu seolah-olah babak tersebut dipotong.


Jadi sebagai konklusinya, filem ini harus diperhalusi jalan pengolahannya agar percintaan berlandaskan Islam, Fahri-Aisya menjadi lebih rasional dan pengarah sepatutnya menjelaskan lebih lanjut setiap rentak babak agar tidak mengelirukan penonton.


p/s: dimanakah jejaka beperwatakan seperti Fahri, kalaulah ada, akan ku mula langkah dahulu…hehe


Disana pungguk menanti,
Mengharapkan bulan membalas rindu di hati
Di sini aku berdiri,
Menunggu penuh dengan kesabaran. =)


Itu sahaja untuk kali ini.
Wassalam~

3 comments:

NFPA said...

cerita y ditulis oleh habibul rahman ekkk??ade cite lain,,di atas sejadah cinta..da baca???mama ku kata best! rupenya ade buku tu kat umah ak....

cikEff said...

wa~
aku baru sampai blog ko~
lambat dowh.
he2.

Miss H E L A N G said...

to tim:welcome to my blog
to teha: dah ada org recomend kan ak buku tu. InsyaAllah ak bace n cari dulu la hehe