Saturday, June 21, 2008

Festival Nasyid Peringkat Negeri Sabah



21/06/2008 : Festival Nasyid Peringkat Negeri Sabah bagi sekolah-sekolah bawah Kementerian Pelajaran Malaysia yang berlangsung di Sekolah Menengah Agama Inanam, Kota Kinabalu, Sabah(SEMAI). Mak aku dijemput hadir mewakili SMK Tansau. Sudah menjadi rutin setiap kali aku balik ke Sabah, mak aku akan membawa diri ini ke program-program sekolah. Jadi ape lagi, aku pun jenis suka pergi bersosial dengan orang yang lebih tua dari aku (hehe kawan-kawan mak aku la dikalangan cikgu2)..


Tema Festival kali ini "Minda Hadhari, Insan Bestari". Satu aku suka pergi ke festival nasyid ni, lirik lagu yang betul-betul mantap. Dari segi pengubahsuian lagu, amat kena dengan judul lagu yang disampaikan. Contohnya macam:

Minda Hadhari,
Insan Bestari,
Menjana hidup berkualiti,
Bulatkan perpaduan
Berasaskan Keimanan..
Hidup mestilah,
Berpandukan kitab Al-Quran
pegangan zaman-berzaman
~


Lebih kurang macam tu lah. Ada lirik yang lagi menarik, tapi dah lupa. InsyaAllah kalau dikembalikan ingatan lirik tersebut, aku akan re-edit post ini. Rentak melodi disusuli dengan alat-alat instumental seperti bonggo, marwa, tamborin,kerincing dan banyak lagi yang aku sendiri tidak mengetahui nama alat tersebut, melahirkan elemen muzik yang cantik dan harmoni.

Tetapi amat mendukacitakan, apabila ketiadaan elektrik berlaku dan masalah PA sistem. Bagi sekolah rendah, mereka amat bernasib baik kerana tiada kejadian yang tidak diingini berlaku. Tepat pada jam 11.15, wakil-wakil bahagian sekolah menengah bersiap sedia untuk mempersembahkan nasyid mereka. Kumpulan dua yang mewakili Sandakan, yang merupakan pemenang bagi kategori ini bagi tahun 2007, mengalami masalah gangguan elektrik. Dimana mereka hanya sempat memperdengarkan lagu yang pertama, lagu kedua tidak jelas lirik lagu dek kerana sistem suara tidak berfungsi. Selesai membuat persembahan, elektrik kembali pulih. Sepatutnya Ketua Hakim mengulangi lagi tersebut untuk menunjukkan keadilan dan pada masa yang sama, wakil dari Sandakan turut berpuas hati kerana telah mempamerkan hasil nukilan mereka. Ini tidak, Ketua Hakim menyuruh kumpulan seterusnya naik ke atas pentas. Mana Keadilan yang PATUT di tonjolkan oleh pemangkin Islam Hadhari ini (ketua hakim dan hakim-hakim yang lain )...


Keputusan tak tahu lagi. Esok baru di umumkan siapa yang menang..
Sampai di sini saja.

Wassalam~





1 comment:

NFPA said...

hye kadek!best nye mengikut ke majlis seperti ini..mahu jgak!!;)..kamu menjadi social butterfly kepada rakan2 ibumu..hehe...sape menang??im eager to know!!post seterus nye pleasee!!td ade akedemi nasyid tgk tak???hebat jgakkk...