Saturday, August 29, 2009

Trip to Economic Planning Unit, Putrajaya


14 Og0s 2009

Academic EMSS had organized an educational trip to Economic Planning Unit, Putrajaya.
The journey to Putrajaya start late due to some of the participants (including me) have to sit midterm exam for Decision Making and Control paper from 10am to 12pm.

The Economic Planning Unit situated at the middle of Bangunan Perdana Menteri, Blok 6.

The trip is all about the economic planning of the government for Malaysia.
The talk supposely done by one of the Prof in EPU, because of some reason, the speaker changed. A new worker take over (I think as look to her appearance n not very good prensentation). Makes me a little bit dissapointed. The speaker does not know everything about what her try to present/explain to us. Maybe, it is because last minute change/decision.
But still, she has to get ready for all consequences later during the QnA session.
The speaker keep said "i don't know the answer". What the heck!
Please don't make us regret the trip just wasting our time!



One more thing, I'm very2 dissapointed about EPU is about the 'Pak Guard' or should i say 'pakcik polis'. Layanan paling buruk aku penah hadapi! Tak MESRA langsung. Apa yang buat aku sangat marah bila 'pak gad' tahan kereta kami ketika memasuki ke bangunan PM. Without saying anything, dia biarkan kereta kami di tepi tanpa memberi sebarang arahan. Kami orang baru pakcik, mesra la sikit. Bagilah kami sedikit panduan untuk masuk ke dalam EPU. Itu pun sangat susah ka?

Disebabkan kami terdampar di tepi jalan (macam orang bodoh). Kami pun keluar balik dan meletakkan kereta di tempat yang amat jauh. Seterusnya adegan yang amat 'rude' bagiku. Kami berjalan kaki memasuki bangunan PM. Amik pas masuk kat pintu masuk selepas seorang makcik memberitahu kena tinggalkan IC/lesen untuk memasuki EPU (amat berterima kasih). Tiba-tiba, ada satu suara besar mengatakan "Tahu pun amik pas..." dengan nada yang kuat. Ketika itu kami berada diseberang jalan dari posisi pakgad tersebut. Malu? Buat apa nak malu, aku lebih malu mempunyai POLIS yang amat kurang budi pekerti. Bikin malu negara.

Kepada pakcik polis ni: Tolonglah berbudi bahasa sikit. Kita ada adat, orang sesat kita tunjukkan jalan. Ini lagak bagai ada dendam tersirat. Lagi-lagi berada di bangunan Perdana Menteri. Kalau orang luar dilayan sedemikian, persepsi mereka akan berubah.

Overall, trip ini amat mengecewakan EMSS. Apa yang kami harapkan agar pihak EPU lebih toleransi dalam memberi pendidikan yang terbaik mengenai ekonomi negara. Eksplenasi aluran mengenai struktur masuk keluar kewangan dan ekonomi negara. Perhubungan politikal dalam ekonomi dll.

Saya mohon agar pihak EPU dapat melaksanakan program ini masa hadapan dengan lebih serius. Kasihan kepada UUM kerana sanggup datang jauh dari utara untuk mendengar dan menambah ilmu mengenai EPU. Hasilnya?


p/s: gambar atas sekali tidak ada kena mengena dengan pakcik polis yang tidak berbudi itu k. hehe. Pak cik polis dlm gmbr tu sangat sporting. =)

salam
11.00pm
M.Ami.

No comments: