Saturday, December 27, 2008

Sepi = Sendiri

Aku kembali sendirian. Kak Ann baru saja pergi setelah hampir seminggu di sini. Sedih. Itu saja aku dapat gambarkan. Sekarang hanya tinggal aku menyusuri arus kehidupan di sini. Tabahkan hati Jiha!!! Bisikku pada bulan, Kembalikan Temanku...(tak ingat lak hehe. jap eh)

Tetiba teringat filem Sepi. Imaan. Adam. Sufi. Sebuah cerita yang sangat menusuk kalbu. Tambahan lagi, dengan pembawaan para pelakon yang sangat professi dengan watak yang diberi. Menjadikan cerita itu sangat indah.



Tahniah kepada Kabhir Bhatia, pengarah yang sangat pandai bermain dengan 'viewing'. Tetapi setiap cerita sangat pendek. Mungkin Pengarah Khabir terikat dengan 'time line' yang diberi. Flow cerita sangat cantik, tetapi belum sampai klimaks, penonton dah sampai ke pengakhiran cerita. Saya memberi cadangan agar Khabir membuat satu filem berkisarkan kisah dalam filem ini. InsyaAllah ramai yang akan suka kerana setiap cerita pendek ini sangat sedih dan mempunyai kekuatan dari segi emosi. Walaupun ceritanya pendek, tetapi secara jujurnya saya menangis lagi-lagi untuk cerita Sufi. Apa yang disampaikan oleh pengarah adalah realiti, selari dengan maksud SEPI.




Dengan itu saya bagi 6.5/10 untuk filem ini.


Salam~

No comments: