Tuesday, November 18, 2008

Ulasan dari novel Tunggu Teduh Dulu


Kali ini aku nak menceritakan mengenai satu novel yang baru habis dibaca.

Tunggu Teduh Dulu, hasil karya Faisal Tehrani.Harga dia ada la dalam Rm29.00 (tapi dapat diskaun 20%), muka surat ada dalam 678. Ada seorang sahabat memberitahu aku bahawa Faisal Tehrani merupakan seorang novelis yang gaya penulisannya selalunya akan diselitkan dengan 'islamica genre'. Dia mencadangkan kepadaku untuk cuba membaca sebuah buku FT memandangkan aku gemar membaca buku2 Habiburrahman. Jadi, pada tanggal 9 november 2008, Ampang Point, aku membeli sebuah buku FT "Tunggu Teduh Dulu".
Novel ni mengisahkan seorang gadis yang bernama Salsabila Fahim, yang mengusahakan sebuah ladang betik dibantu oleh sahabat nya, Teh Sofia beserta beberapa watak2 sampingan lain. Dah ada watak perempuan, mesti ada watak lelaki. Watak lelaki dalam novel ni adalah Kamil, Lam dan Sazli ( hero )n ada la watak sampingan lain seperti Shahruzzaman, pekerja2 ladang.

Sebenarnya, cerita dalam novel ni bermula dengan imbauan kisah silam di minda si Salsabila atau nama poplularnya Sal. Sal, Kamil dan Lam ni dulu kecik2, satu kawan sepermainan. Kamil ni kuat bersyair dan Lam ni kuat berfalsafah ( Lam bebangsa Cina) ).

Nak dipendekkan cerita, Sal ada mak tiri n seorang adik bernama Shahruzzaman. Ayah dia dah meninggal dunia di Mekah. Sal ni agak pening dengan perangai adik dia yang selalu datangkan masalah. dan ladang betiknya kena serang penyakit iaitu penyakit nithen.

Berlaku cinta tiga segi ke berapa segi antara Kamil, Lam dan Sazli. Perbuatan Kamil yang selalu mendekati si Sal membuatkan Teh Sofia merajuk lalu melanjutkan pelajarannya ke Australia.

Akhirnya Sal dalam dilemma nak uruskan ladang lagi, nak jaga mak tiri dia yang tenat lagi, nak jaga adik dia yang degil dan nak jaga hati si Lam dan Kamil lagi ( kebetulan Lam dah masuk Islam - tukar nama Saifullah ) Namun, penulis menunjukkan sifat ketabahan pada diri Sal,bagaimana dia dapat menghadapi semua masalah itu.

Terakhir sekali, Sal ni kawin jgk dengan sape?nak tau, kena la beli buku ni. nak pinjam? boleh je. . hehe (n_n). Aku menyarankan novel ini sesuai dibaca untuk mereka yang ingin menjadi tabah menghadapi ujian dan cabaran dan khususnya untuk para muslimat..

12.30 am
SALAM~

2 comments:

Za'im Zaman said...

cam kenal je gambar ni :)

H E L A N G said...

pinjam dr pak google je ;)